SKAPANDE SKOLA & WORKSHOPS

I samband med föreställningen erbjuder vi ett smörgåsbord av workshops anpassade till läroplanen. De läggs med fördel upp i parallella klasser som roterar så alla får prova på allt.

För subventionerat pris  2019 tryck här!

Skapande skola 2019

Tänk dig en unik streetdanskoreografi till musik av Bach som alla elever och lärare på just din skola kan – och kan göra tillsammans – då behovet finns av att bryta ett mönster. 

Vi uppmuntrar skolan att återkomma till intränade dansen med jämna mellanrum som en teambildande insats. Det finns inga quick fix för oss som arbetar med unga – men det vi lär ut är ett verktyg på vägen. Och just det här verktyget är kul!

Projektet Bach in the Street 2.1

Ett projekt för likabehandling, värdegrund, integration och teamkänsla, både inom enskilda  grupper och  för att stärka skolan som team.

Hela idén med vår föreställning bygger på ett möte utöver det vanliga  som  i sig skapar en unik plattform för kommunikation.  

Vem är du? Var kommer du ifrån? Vart ska du?

BACH IN THE STREET 2.1

I projektet  Bach in the Street 2.1 Arbetar vi med särskild inriktning på likabehandling, konflikthantering, respekt, värdegrund och demokrati. Med hjälp av kultur, workshops, dans, musik och Dynamisk pedagogik prövar vi nya verktyg för en harmonisk gruppdynamik. Projektet, föreställningen och arbetet sker i flera steg:

  1. För ett optimalt resultat vill vi gärna ha ett möte med lärarna i god tid innan projektet så att vi tillsammans kan arbeta på flera plan mot ett gemensamt mål. Ett sådant möte lägger bästa grunden för det fortsatta arbetet.
  2. Varje grupp om ca 100 elever får se föreställningen.  Vi klarar max 3 föreställningar på en dag.
  3. Föreställningen följs upp av att varje klass ( ca 25 elever) under en vecka får sex workshops:  tre baserade på dynamisk pedagogik och tre workshops med dans till levande musik. 
  4. Dessa workshops resulterar i en utställning och en gemensam koreografi.
  5. Den 7 workshopen är gemensam för hela skolan och oberoende av klassrum.  Där dansar vi alla tillsammans, på våra egna villkor den streetdanskoreografi som gjorts under veckan.
  6. Musiken lämnas  på ljudfil till skolan och vi uppmuntrar lärarna att fortsätta dansen med eleverna då andan faller på.                                                                                                                       
    Maele Cheeza Sabuni

    Maele Sabuni representerade Sverige i Just Deboute 2018 – vilket motsvarar världsmästerskapen i Streetdance. Han har koreograferat och dansat  på melodifestivalen tillsammans med artister som Ace Wilder och Saraha. Han medverkade också i Riksteaterns  succéturné Trans[e]ición. Sommaren 2018 vann han  en av Washington DC:s största streettävlingar. Dessutom är han en mycket omtyckt danslärare  med stor bredd inom all slags streetdance och en hårt uppbokad DJ  i hela Sveriges klubbvärld. 

Det blir därmed totalt tre föreställningar och 7 workshopstillfällen.

Teman 

WS 1 Dynamisk Pedagogik – Hjälten

WS 2 Dans – Bach 

WS 3 Dynamisk Pedagogik – Jag

WS 4 Dans – Bach och koreografi

WS 5 Dynamisk Pedagogik – Vi

WS 6 Dans – Koreografi

WS 7 med alla – utställning och dans, se varandras koreografier och dansa tillsammans
Semmy Stahlhammer

 

 

Semmy Stahlhammer är förste konsertmästare på Kungliga Operan, lärare på musikhögskolan och grundare av Stahlhammer Klezmer Classic Trio.

Han slog igenom på Hylands hörna som 7 åring. Fick scholarship tillJuilliard (Fameskolan i New York) då han var 16.

Han har spelat över hela världen och vunnit många priser bland annat i J.S. Bach International Violin Competition, Washington DC. Semmy har också spelat med i melodifestivalen bland annat med Carola.

Dynamisk pedagogik är ett verktyg för att få ökad tillgång till människans egna resurser och få människor att fungera tryggt tillsammans. Det sker främst genom ökad självkännedom hos den enskilde, vilket ger självständighet, och större förmåga att ta in kunskap men också ökade möjligheter att hävda sig själv konstruktivt i samarbete med andra.  

 

foto Athina Strataki.                      Anita Santesson

 

 

Anita Santesson är författare, regissör och lärare. 2014 fick hon Barnens romanpris för sin och Ralf Novak Rosengrens bok om resandeflickan Rosita. Hon gjorde även TV-serien Aarons nya land om Sveriges judiska historia  2016. Anita är utbildad inom Dynamisk pedagogik och har under många år även arbetat som lärare och med kreativt skrivande.

Mer information Vargkatten Produktion

Kontakt: Lars Farago 070 765 34 37 vargkatten.produktion@gmail.com 

AKTUELLT

Prisbelönt föreställningBest Small Ensamble i YAM – Jeunesses Musicales International.

Reportage i december i Sveriges Radio Kulturnytt

Reportage på SvT 26 januari 2019 i programmet Sverige!

För lärare 21 februari 16.30 KULANS Inspirationskväll – smakprov ur föreställning, workshops, mm  

Skolföreställning  Dansens hus. 21 febr. 13.00. Utsålt

Dansens Hus, Stockholm. Föreställningar 20  februari  utsålt! och 23 febr. kl 15.00 och 19.00.

 

Idé, produktion, regi, teknik, samtalsledare: Anita Santesson
Musik och arrangemang: Semmy Stahlhammer
Dans och koreografi: Maele Sabuni
Beat: Mario Perez Amigo
Samarb/stöd: Länsmusiken i Sth, Sths läns landst.
Fotografier: Anita Santesson / Peter Bothén

kulturproduktion