Lärarhandledning

Lärarhandledning: Bach in the Street

#BiS

I föreställningen möts klassisk musik och streetdance. Tillsammans delar artisterna en berättelse om att ärva och bära minnen, att fly, rotas i ny jord, hitta sin plats och hur olika kulturer kan få en människa att växa.

Båda artisterna är födda i Sverige men deras föräldrar har flytt krig och förintelse.

Uppgifterna passar in på flera av grund och gymnasieskolans mål i svenska, historia, musik och samhällskunskap. Välj de uppgifter som passar ditt ämne bäst.

  • DISKUSSIONSFRÅGOR

En bra metod är att varje elev först svarar skriftligt under väldigt begränsad tid  ( 1,5 min) så att tankeflödet kommer igång och prestationen inte får plats. Därefter kan eleverna berätta för varandra (utan att värdera) i mindre grupper. Slutligen ges möjlighet till diskussion och reflektion i den mindre gruppen och till sist följs det upp i helklass.

Dessa frågor bygger föreställningen liksom de är refrängen i beatet. De rymmer många saker och har flera bottnar. Fundera och försök svara.

  • VEM ÄR DU?
  • VAD KOMMER DU IFRÅN?
  • VART SKA DU?

Följ upp gruppernas funderingar med dessa frågor i helklass.

  1. Kan du se på någon vem den är?
  2. Kan du se var den kommer ifrån?
  3. Kan du se vart den är på väg?

FLER DISKUSSIONSFRÅGOR

När blir man svensk?

Vad betyder nysvensk/invandrare/svensk

Vad är kultur? nykultur? mångkultur?

Hur ser kultur ut i din vardag och vad är det för slags kultur du har kring dig?

Vad är ett bra möte mellan människor?

Vad gäller i ditt liv med mobiler och mobiletikett och varför?

Selfies/groupies vad säger de om dig och andra?

Hur blir verkligheten genom en kamera?

Vad är ett objekt?

Vad är ett subjekt?

 

MUSIK:

  • Vem var Johann Sebastian Bach och varför uppfattade vissa honom som besvärlig?
  • Lyssna på några av hans stycken och fundera på hur han bygger upp dem.

FLER UPPGIFTER:

  • Gör en recension av föreställningen eller skriv ett brev till artisterna och berätta vad du tänkte då du såg den.

 

  • Båda artisterna växte upp med ett annat modersmål än svenska. Diskutera likheter skillnader mellan jiddisch och swahili.

 

Länkar:

Förintelsen http://www.levandehistoria.se/,

www.so-rummet.se/kategorier/forintelsen, http://urskola.se/Produkter?q=förintelsen

 Kongo http://urskola.se/Produkter?q=kongo, https://sv.wikipedia.org/wiki/Kongo-Kinshasa, http://www.levandehistoria.se/search/kongo

Jiddisch http://www.minoritet.se/om-jiddisch, https://urskola.se/Produkter/155351-Jakten-pa-spraket-Jiddisch

Swahili https://sv.wikipedia.org/wiki/Swahili, https://youtu.be/sNIGPJPSePo

Musik https://sv.wikipedia.org/wiki/Johann_Sebastian_Bach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kulturproduktion