Recensioner 5768

BTJ hyllar ”5768 visningar på Youtube”
”Bristen på kunskap om romernas historia är stor. Ännu större är bristen på svenska ungdomsböcker där en eller flera huvudpersoner har romsk bakgrund. Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är med böcker som den här. En välskriven ungdomsbok som lågmält men ändå starkt ger en inblick i den unga Rositas liv. Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson lyckas förmedla bitar ur den romska kulturen utan att det blir pedagogiskt eller exotiskt. Språket är lättläst och realistiskt och påminner emellanåt om Christina Wahldéns prosa. Själva intrigen är enkel att följa och högst trovärdig.”Emelie Ljungberg, more about BTJ-häfte 3, visit 2014.
romani glinda
Siktar mot stjärnorna
Expressen, Jens Liljestrand 19 jan 2015
TONSÄKRA. Författarna Anita Santesson och Ralf Novák-Rosengren.Foto: ATHINA STRATAKI
Jens Liljestrand läser ”5768 visningar på Youtube” och fängslas av hur romanen lyckas fånga högstadietidens kändisdrömmar.
14-åriga Rosita Roos har fyra affischer i sovrummet hon delar med sin lillebror, föreställande Whitney Houston, dansbandssångaren Christina Lindberg, R&B-gruppen TLC samt Zlatan (trots att Rosita ”avskyr fotboll). Interiören, beskriven på första sidan, sätter genast tonen för romanen ”5768 visningar på Youtube”.
Rosita fantiserar om att flytta till New York och bli en världsberömd sångerska eller filmstjärna. I verkligheten går hon om sjuan eftersom hon har skolkat för mycket. På skolan jagas hon av ett nazistiskt skinheadsgäng och utsätts ständigt för lärarnas fördomar. Hemma har hon en svårt sjuk mor som behöver pengar för sin rehabilitering och en morbror som missbrukar och äts upp av sorg och ångest efter att myndigheterna ”gjorde så att han inte skulle kunna få barn”.

Så anordnas en talangjakt på skolan och Rosita hamnar i en slump i ett nystartat tjejband. Och plötsligt är hon på väg från en plats i marginalen mot rampljuset.
”5768 visningar på Youtube” är en medryckande och sympatisk roman som på ett skickligt sätt flätar ihop högstadietidens kändisdrömmar med ett socialt och politiskt budskap. Den lägger sig nära den ungdomsgeneration som på sätt och vis lever i en bekräftelsetörstande digital offentlighet – blogganteckningar, Facebookstatusar, sms och mobilkameror som filmar varje steg. Samtidigt tar den upp och ställer frågor kring klassklyftor, rasism och grupptryck. Tjejbandet sätter Rositas vänskap med bästisen Ella, som även hon är rom, på hårda prov. Är det bättre att tänka på sig själv än att vara solidarisk med sin ”grupp”?

För barn som saknar kunskap om hur antiziganism har präglat och fortfarande präglar det svenska samhället, ger boken därtill en nyttig inblick i hur traumat från generationer av rasism och förföljelse kan lägga sig som en skugga över en tonårings uppväxtmiljö. Och hur såret som inte läker till slut ändå kan bli en källa till stolthet och revansch.

MUNTLIG SKATT FÅNGAD I RIK SAGOBOK
Svenska Dagbladet Torsdag 19 december 2013
Åsa Warnqvist om romska barnböcker
16 december 2013 kl 12:16
UNGDOMSBOK 5768 visningar på youtube av Ralf Novák- Rosengren och Anita Santesson 136 s. Podium

Men i höst har även två ungdomsböcker med romska huvudpersoner utkommit. Båda tar upp hur det är att leva som rom i dag.
I den blott 136 sidor långa romanen berättar de båda debuterande författarna om 14-åriga Rosita, som lever i en tätt sammanhållen romsk familj, och i övrigt försöker göra så lite väsen av sig som möjligt, vilket naiva lärare, som utan att tänka sig för pekar ut henne, sätter stopp för. Rosita tycker om att sjunga, och en serie slumpartade händelser leder fram till att hon och två klasskompisar ska ställa upp i en talangjakt. Samtidigt måste hon förhålla sig till mobbning, fördomar och orättvisa anklagelser, allt på grund av sitt kulturarv.Den ena av dem, Ralf Novák-Rosengren och Anita Santessons ”5768 visningar på youtube” är också den frukten av ett projekt, förlaget Podiums och den romska ungdomstidskriften ”Le Romané Nevimatas” skrivartävling ”Att vara ung rom i dag”.
Berättelsen om Rosita är bitvis lite tillrättalagd och förnumstig, men det förtar inte att detta är en intressant, viktig och framför allt driven roman som man inte gärna lägger ifrån sig.
.
LÄSARNAS SNITTBETYG
1 betyg med 6 i snitt
Tack för ditt betyg!
ÅSA WARNQVIST

5 768 visningar på Youtube fick Barnens romanpris 2014. Det är en oemotståndlig bok, skriver Kajsa Öberg Lindsten i Göteborgsposten.

3 jan 2015

Att försöka övervinna den ängsliga misstron gentemot människor utanför den egna gruppen – en misstro som har präglat hennes uppväxt – blir en nästan oöverstiglig uppgift för Rosita. Särskilt när det visar sig att samma ängsliga misstro också finns i omvärlden, och i skolvärlden.

Hurtfriska, aningslöst fördomsfulla lärare och våldsamma tonårsrasister gör skolan till en otrygg plats.

Men boken om Rosita är ändå optimistisk. Full av nyanser och fina detaljer. Rosita är en flicka med stora inre resurser och en familj där det inte bara finns traumatiska minnen utan också mycket kärlek. Musik och sund ilska kan övervinna bitterhet och ängslan. Och när man till slut vågar kommunicera över alla möjliga slags gränser kan godheten segra, även om världen fortfarande är full av missförstånd och galna typer.

Jag instämmer helhjärtat i Barnjuryns motivering : ”I boken om resandetjejen Rosita finns allt: Musik och skinnskallar. Mod och spänning. Talangjakter och knivar. Det är en superviktig bok.”

Kajsa Öberg Lindstennyheter@gp.se

Här finns ett högupplöst foto på Anita och Ralf taget av fantastiska Athina Strataki. Använd gärna fotot men glöm inte att ange fotografens namn.

Författarna Anita Santesson och Ralf Novak Rosengren skrev boken om Rosita för att de ville slå tillbaka mot vardagsrasismen. Det är också första gången en Resandetjej är huvudperson i en svens ungdomsbok. foto: Athina Strataki

Författarna Anita Santesson och Ralf Novak Rosengren skrev boken om Rosita för att de ville slå tillbaka mot vardagsrasismen. Det är också första gången en Resandetjej är huvudperson i en svens ungdomsbok.

UR BOKEN: Så här är det…”Jag ska flytta till New York och bli världskänd sångerska.Kanske ska jag bli skådespelerska eller filmstjärna också.Men mest av allt ska jag sjunga.Och alla som varit taskiga mot mej ska stå där och ångra sig.Jag lovar. Och jag ska berättai intervjuer om hur vidrig vår lärareLotta Jansson är. Jag hatar henne.I fredags hade vi svenska och pratade om språk i Sverige. Så här pratarkriminella sa hon. Tjyvspråket.Sen visade hon bilder från det gamla fängelset Långholmeni Stockholm. Och en lista på ord. Ava, website like this bascha, order belsing. Längre än så orkade jag intehänga med för sen fick jag blunda och bita mej i läppen för att inte börja  böla.Tur att det var mörkt i klassrummet. Orden hon visade  var inte alls nåt tjyvspråk.Det var mitt  språk” [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5NTgkN7ebUQ[/youtube]Kulturnytt Epstein och Nordengren 26 minuter in i programmetreportage om Anita och Ralf på Minoritet.se

romani
romani glinda

Svenska Dagbladet Måndag 30 december 2013