Diskussionsfrågor baserade på målen i religionskunskap åk 7-9 och gymnasiet
DISKUSSION
- Varför finns en backstory med Vashti, vad är syftet?
- Vad har Ahasveros för relationer?
- Under vilka förhållanden lever Mordechai?
- Vad är det för namnbyten som sker och varför?
- Varför döljer Ester sin rätta identitet – går det att koppla till vår tids verklighet?
- Vilken sagotradition är berättelsen tagen ifrån?
- Judiska helger beskrivs ibland som ”They tried to kil us, G-d saved us, let´s eat!” Varför är det så?
- Varför kan man skämta om Purim?
- Vad är det för anspelningar som finns i originalberättelsen?
- Finns det några kopplingar i berättelsen till vår värld i dag?
- Har personerna någon historisk relevans – om så, varför?
- Är Ester skönhetsdrottning eller hjältinna?
ETIK
Finns det någon av karaktärerna som handlar rätt – och i sådant fall rätt enligt vem?
Testa ett konsekvensetiskt, pliktetiskt och sinnelagsetiskt tänkande på de olika karaktärerna. Diskutera motiven för deras handlande utifrån detta tänkande.
Exempel; Vashti vägrar dansa? Hur tänker hon?
Vad är gott/bra för vem?
Har berättelsen någon sann: Egoist /Altruist /Universalist och i sådant fall vem och varför.
FÖRDJUPNING
Om du skulle göra om historien om Ester till en modern berättelse. Hur skulle du göra då?
Kul länkar:
Nyttiga länkar: