Lärarhandledning

Lärarhandledning: Bach in the  Street                    

Uppgifterna passar in på det centrala    innehållet i svenska, historia, musik och samhällskunskap för både grund och gymnasieskolan.   Välj de uppgifter som passar ditt ämne bäst. Har du önskemål, hör av dig.

#BiS
I föreställningen möts klassisk musik och streetdance. Tillsammans delar artisterna en berättelse om att ärva och bära minnen, att fly, rotas i ny jord, hitta sin plats och hur olika kulturer kan få en människa att växa.Båda artisterna är födda i Sverige men deras föräldrar har flytt krig och förintelse.

Om artisterna
Maele Sabuni och Semmy Stahlhammer här finns också lite information om Johann Sebastian Bach

Bakgrund
Intervju med Maeles pappa som flydde till Sverige från Kongo.
Utdrag ur
Semmys bok om sin pappa och Förintelsen.
Bakgrund om Kongo
Bakgrund
om Polen och 2:a Världskriget

DISKUSSIONSFRÅGOR

Dessa frågor bygger föreställningen liksom de är refrängen i beatet. De rymmer många saker och har flera bottnar. Fundera och försök svara.

  • VEM ÄR DU?
  • VAR KOMMER DU IFRÅN?
  • VART SKA DU?

En bra metod är att varje elev först svarar skriftligt under väldigt begränsad tid  ( 1,5 min) så att tankeflödet kommer igång och prestationen inte får plats. Därefter kan eleverna berätta för varandra (utan att värdera) i mindre grupper. Slutligen ges möjlighet till diskussion och reflektion i den mindre gruppen och till sist följs det upp i helklass.

Följ upp gruppernas funderingar med dessa frågor i helklass.

  1. Kan du se på någon vem den är?
  2. Kan du se var den kommer ifrån?
  3. Kan du se vart den är på väg?

FLER DISKUSSIONSFRÅGOR

När blir man svensk?
Vad betyder nysvensk/invandrare/svensk?
Vad är kultur? nykultur? mångkultur?
Hur ser kultur ut i din vardag och vad är det för slags kultur du har kring dig?
Vad är ett bra möte mellan människor?
Vad gäller i ditt liv med mobiler och mobiletikett och varför?
Selfies/groupies vad säger de om dig och andra?
Hur blir verkligheten genom en kamera?
Vad är ett objekt?
Vad är ett subjekt?

MUSIK:

  • Vem var Johann Sebastian Bach och varför uppfattade vissa honom som besvärlig?
  • Lyssna på några av hans stycken och fundera på hur han bygger upp dem.

FLER UPPGIFTER:

  • Gör en recension av föreställningen eller skriv ett brev till artisterna och berätta vad du tänkte då du såg den.
  • Båda artisterna växte upp med ett annat modersmål än svenska. Diskutera likheter skillnader mellan jiddisch och swahili.
  • Folkmord: Ta reda på mer om Förintelsen och Kongokrisen/krigen.

Länkar:

Intervju med Mkyabela Sabuni flykting från Kongo och streetdansaren Maele Reeflex Sabunis pappa

Om Demokratiska Republiken Kongo ofta kallad Kongo Kinshasa

Utdrag ur Kodnamn Frisör, Semmy Stahlhammers bok om sin pappas erfarenheter under 2:a världskriget

Polen under och efter 2:a världskriget – Om Förintelsen och antisemitism

På levande historias hemsida kan boken  Om detta må ni berätta beställas kostnadsfritt liksom lärarhandledningen Om vad och hur ´må´ ni berätta? – undervisning om Förintelsen och andra folkmord 

Förintelsen http://www.levandehistoria.se/,

www.so-rummet.se/kategorier/forintelsen, http://urskola.se/Produkter?q=förintelsen

Kongo http://urskola.se/Produkter?q=kongo, https://sv.wikipedia.org/wiki/Kongo-Kinshasa, http://www.levandehistoria.se/search/kongo

Jiddisch http://www.minoritet.se/om-jiddisch, https://urskola.se/Produkter/155351-Jakten-pa-spraket-Jiddisch

Swahili https://sv.wikipedia.org/wiki/Swahili, https://youtu.be/sNIGPJPSePo

Musik https://sv.wikipedia.org/wiki/Johann_Sebastian_Bach