Barnjuryns motivering ”I boken om resandetjejen Rosita finns allt: Musik och skinnskallar. Mod och spänning. Talangjakter och knivar. Det är en superviktig bok.”
Bokserien Kalo tjirrklo skildrar en ung människas väg att hitta sin inre styrka trots motgångar. Genom att följa Rositas vardagsliv, vänskapsrelationer och konflikter möter läsaren en värld och ett identitetssökande att känna igen sig i. Berättelsen ger också en unik inblick i Resandefolkets kultur och innehåller en hel del inslag på svensk romani ett språk som länge varit hemligt för utomstående.
Lotta Olsson, DN ”en ovanligt angelägen ungdomsbok”
Åsa Warnqvist, SvD ”en intressant, viktig och framför allt driven roman som man inte gärna” lägger ifrån sig
Jens Liljestrand, Expressen ”en medryckande och sympatisk roman som på ett skickligt sätt flätar ihop högstadietidens kändisdrömmar med ett socialt och politiskt budskap.”
Böckerna passar från åk 4 och tar upp flera delar ur det centrala innehållet i svenska, samhällskunskap och historia för grundskolan. Men också likabehandling, utanförskap, queerperspektiv, nationella minoriteter och hederskultur vilket är teman som förstärkts genom LGR 22.
Läs mer om böckerna på vargkatten.se
När djävulen kom till Bagarmossen
Gymnasielärarinnan Ylva Svensson kämpar för sina elever som lever i en värld av allt svårare villkor. En dag då det är riktigt illa flyttar djävulen in i lägenheten bredvid och erbjuder sin hjälp.
En synnerligen stormig historia med sanslösa förvecklingar”/ Lotta Olsson, DN
”Fascinerande, spännande & underhållande!” Jennies boklista
”Magisk realism i förorten, skarp samhällskritik, engagerande karaktärer, en stor skopa humor och riktigt spännande på sina ställen.” Stories from the City
Om etik, moral och människans natur. En parafras på Goethes Faust magisk realism/urban fantasy. Passar från årskurs 9 och gymnasiet. Lyfter flera delar ur det centrala innehållet i religion.
Beställ via LäroMedia
www.laromedia.se
info@laromedia.se
019 – 20 69 00
Författarbesök med läsning, samtal, musik och historielektionen som du aldrig fick. Kan kombineras med workshops och skapande skola (kreativt författarskap).Ralf Novak Rosengren är traditionsbärare, musiker, författare och konstnärlig ledare för Romani Patrin. Anita Santesson är regissör, filmare, författare, kulturproducent, lärare och redaktör. Ralf tar gärna med gitarren och sjunger på svensk romani.
#nationella minoriteter om Resandefolkets historia i Sverige.
Vill du veta mer, ta kontakt med vargkatten.produktion@gmail.com
”Give me a wish and I´ll give you a story.”
Anita Santesson har förutom sitt författarskap länge arbetat med kultur och berättande i olika former. I egenskap av Storyteller väljer hon myter och sagor på ett önskat tema och arbetar sedan tillsammans med eleverna i en kreativ gestaltande form kring storytelling. Arbetet bygger på dynamisk pedagogik, cordametoden samt Inger Lise Oelrichs Läkande berättande.
Anitas specialitet är att sammanfoga traditionella berättelser med naturkunskap, likabehandling, värdegrund och demokrati.
Anita har tidigare gett workshops i:
Queera myter och växter. Om normer, vanor och inbitna fördomar.
Järnets magi, de mytiska smederna och vad som blir kvar om jorden går under.
Grönländska myter och isar som smälter. Om miljö och hållbarhet.
Föreställningen vann Jeunesse musicales internationella pris i Santiago de Compostela 2018. Den har spelat mer än 365 gånger i Sverige, Spanien, Norge, Danmark, Tyskland, England, Estland och Zambia.
Semmy Stahlhammer är en av Sveriges främsta klassiska violinister. Han har varit förste konsertmästare i hovkapellet i 25 år. och Maele Sabuni är prisbelönt street/housedansare. Han har uppträtt på utdelningen av Nobelsfredspris i Oslo 2022 och har flera gånger dansar och koreograferat för melodifestivalen. Här möts klassisk musik och Streetdance på temat Vem är du? Vara kommer du ifrån? Vart ska du?
Artisterna är födda i Sverige, de är andra generationens invandrare, barn till föräldrar som flytt folkmord, krig och överlevt Förintelsen.
Efter föreställningen sker ett samtal om historia, demokrati, jiddisch, swahili och hur man gör för att bli riktigt bra på något.
Ett teambildande projekt för lärare och elever där de efter att ha sett föreställningen Bach in the Street arbetar med artisterna och lär sig och skapar en koreografi. Slutprodukten blir en dans som alla elever och lärare tillsammans kan göra när helst det finns längtan efter nya tag.
Konceptet har genomförts på flera skolor och har varit oerhört populärt bland elever av alla slag – även om de aldrig dansat förut – och än mindre streetdansat till klassisk musik.
Med prisbelönta fotografen Athina Strataki
Vi fotograferar, synliggör och ifrågasätter normer som begränsar.
För de yngre